Pages


Petikan Hadith Kelapan, Kitab "Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama'"

Kedai Buku Tinta Ilmu, Lot 2-8-8, Tingkat 1, Pusat Beli Belah Ole-Ole, Jalan Pinang A 18/A, Seksyen 18, 40200 SHAH ALAM, Selangor.

Saturday, September 6, 2008

Fiqh Siasah Menurut Imam Syahid Hassan Al-Banna

Kajian tentag warisan yang ditinggalkan oleh Imam Hassan Al-Banna wajar diberi perhatian terutamanya Fiqh Siasah beliau. Beliau merupakan mujaddid (reformis) kurun ke-20. Beliau amat bimbangkan tentang permasalahan dunia Islam serta keadaan umat Islam terutamanya konspirasi ke atas negara-negara Islam.

Dakwah yang dibawa oleh Hassan Al-Banna adalah dakwah Islam yang komited dengan Islam dari segi akidah, syariat dan peraturan hidup. Beliau telah berusaha menerangkannya darai pelbagai aspek sama ada siasah, dakwah, gerakan (harakah), penyusunan (tanzim) ataupun ekonomi (iktisad).

Imam Hassan Al-Banna amat faham tentang kebenaran, beliau ialah ahli siasah (politik) yang mahir, berpengalaman, pintar dan berkebolehan. Perkara ini diakui oleh Tantawi Jauhari yang berkata "Pada pandanganku Hassan Al-Banna aalah lebih hebat dari Jamaluddin Al-Afghani dan Muhammad Abduh. Beliau adalah contoh gabungan ketakwaan dan kepintaran siasah yang menakjubkan. Beliau berhati Saidina Ali dan berakalkan Muawiyah. Aku melihat pada beliau sifat-sifat pemimpin yang telah kehilangan dari dunia Islam".

- Penerbit

Harga = RM11.00
Mukasurat = 205
Penulis = Dr. Muhammad Abdul Qadir Abu Faris
Penterjemah = Mohammad Zaini Yahaya
Penerbit = Pustaka Syuhada

0 Comments:

Popular Posts

Borang Pesanan / Soalan / Pendapat

Nama:
Nombor Telefon:
Alamat Surat Menyurat:
Alamat Email:
Pesanan:

Home

IKLAN!!!

IKLAN!!!
Sticker Keyboard Arab. RM 7.00 je satu...