Pages


Petikan Hadith Kelapan, Kitab "Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama'"

Kedai Buku Tinta Ilmu, Lot 2-8-8, Tingkat 1, Pusat Beli Belah Ole-Ole, Jalan Pinang A 18/A, Seksyen 18, 40200 SHAH ALAM, Selangor.

Thursday, September 4, 2008

Duka Acheh Luka Kita

Ingatan kita seakan disentap kuat terhadap Acheh dengan tragedi 26 Disember 2006 lalu yang menggegar dunia. Walaupun di penjuru alam lain turut diasak dengan tsunami namun ianya tidak sama dengan simpati kita yang mendalam terhadap Acheh. Ya, Acheh bukan nama asing bagi sebahagian besar kita yang sejarahnya kita terpaksa menekuninya dari celah-celah lembaran buku Tamadun Islam sama ada di bangku sekolah atau Universiti. Acheh adalah warna warni kehidupan yang ditoreh dengan darah merah pertembungan. Mulai perang panjang menentang kafir Belanda, perlaksanaan Daerah Operasi Militer (DOM) di zaman Soeharto yang tidak sedikit menelan korban sehingga api kebencian tidak mampu dipadam dalam masa terdekat. Kini bumi Acheh sebahagiannya menjadi padang jarak padang tekukur dengan korban tsunami lebih daripada 200,000 orang manakala ratusan ribu yang lain kehilangan tempat berteduh dan mata pencarian.

Sungguh teman! Duka Acheh adalah luka kita bersama kerana kita mengusung panji aqidah yang satu. Bukankah bumi ini pernah bersimbah dengan darah syuhada menentang penjajah kafir Belanda dan di dada bumi pernah tertegak ketuanan Islam yang namanya wangi ke seluruh alam. Taman-taman ilmunya pernah dilestarikan oleh ulama-ulama besar seperti Sheikh Samsuddin Al-Sumaterani, Sheikh Abdul Rauf Singkel, Sheikh Hamzam Fansuri. Dari kolam madrasah dan pesantrennya pernah mengalirkan ilmu ke pelosok nusntaranya ketika kafir Portugis menerjah rakus Aqidah Umat Islam. Dalam lipatan sejarahnya pula, ibu-ibu menghayun buaian tidak lupa mengalunkan syair Hikayat Perang Sabil:

"mati syahid sakit tiada,
sama seperti mengerta kuku,
jangan katakan mati mereka,
mujahid abid hidup selalu"

- Penulis

Harga = RM10.00
Mukasurat = 91
Penulis = Riduan Mohamad Nor
Penerbit = Penerbitan Hemah

0 Comments:

Popular Posts

Borang Pesanan / Soalan / Pendapat

Nama:
Nombor Telefon:
Alamat Surat Menyurat:
Alamat Email:
Pesanan:

Home

IKLAN!!!

IKLAN!!!
Sticker Keyboard Arab. RM 7.00 je satu...