Pages


Petikan Hadith Kelapan, Kitab "Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama'"

Kedai Buku Tinta Ilmu, Lot 2-8-8, Tingkat 1, Pusat Beli Belah Ole-Ole, Jalan Pinang A 18/A, Seksyen 18, 40200 SHAH ALAM, Selangor.

Sunday, October 5, 2008

Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama' (Jawi)

Buku ini menghimpunkan empat puluh buah Hadith yang membicarakan tentang kelebihan ilmu dan ketinggian darjat para ulama'. Ia telah disusun dalam untaian yang sangat baik dan diterbitkan sejak puluhan tahun yang lalu dan telah dicetak beberapa kali dalam edisinya yang berbahasa Arab. Dan buku ini juga sering dibaca di permulaan tahun pengajian sebagai pembuka tabir pengajian untuk mengingatkan akan kelebihan ilmu dan ketinggian martabat para ulama', dan juga sekaligus memberikan perhatian supaya para pelajar sentiasa rajin, bersungguh-sungguh untuk mendapatkan ilmu, dan mendorong mereka agar mengamalkan ilmu yang telah diperolehi dan selanjutnya menanamkan di lubuk hati mereka kesedaran yang tinggi dan jiwa yang besar untuk menyampaikan ilmu yang telah mereka amalkan itu.

- Penerbit

Dewasa ini para ulama tidak lagi dihormati, malah dimaki dan dihina, pandangan-pandangan mereka dikesampingkan. Lihat saja dalam isu fatwa berkenaan yoga. Para ulama adalah pewaris para Nabi. Cakap siapa lagi yang patut kita dengar? Nasihat siapa yang patut kita ikuti dalam hal-hal berkaitan dengan hukum kalau bukan ulama..

Namun, atas dasar husnuz zhon kita beranggapan mungkin mereka tidak mengetahui betapa tingginya martabat para ulama di sisi Allah. Mereka bukan sengaja untuk menghina tapi mereka tidak pernah tahu, tiada siapa yang pernah memberitahu mereka. Apa yang mereka dengar setiap hari ialah kecaman terhadap para ulama oleh musuh-musuh Islam di dalam media-media cetak dan elektronik.

Untuk itu, penyebaran buku ini secara meluas adalah amat bertepatan dengan realiti semasa di Malaysia dan Nusantara ini. Sekurang-kurangnya ada sedikit usaha bersama-sama para ulama dalam berdakwah dan sebagai salah satu tanda bahawa kita cintakan ulama. Mudah-mudahan kita ditempatkan bersama-sama mereka di sana kelak. InsyaAllah.

- Pengedar

Harga = RM6.00
Mukasurat = 124
Penyusun / Penterjemah = Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam
Penerbit = Khazanah Banjariah

0 Comments:

Popular Posts

Borang Pesanan / Soalan / Pendapat

Nama:
Nombor Telefon:
Alamat Surat Menyurat:
Alamat Email:
Pesanan:

Home

IKLAN!!!

IKLAN!!!
Sticker Keyboard Arab. RM 7.00 je satu...