Pages


Petikan Hadith Kelapan, Kitab "Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama'"

Kedai Buku Tinta Ilmu, Lot 2-8-8, Tingkat 1, Pusat Beli Belah Ole-Ole, Jalan Pinang A 18/A, Seksyen 18, 40200 SHAH ALAM, Selangor.

Saturday, October 11, 2008

Live From Unplugged 2 - Nik Abdul Aziz Nik Mat

"Dan tidak ada yang benci kepada agama Nabi Ibrahim, melainkan orang yang memperbodohkan dirinya sendiri". (Sebahagian dari Surah al-Baqarah ayat 130)

'Unplugged 2' adalah himpunan manifestasi sikap seorang Tok Guru yang berterus terang. Dalam usia yang sedikit lewat, apa lagi yang lebih berharga dari meninggalkan sebuah kejujuran. Dallam konteks Malaysia, memang amat jarang kita berpeluang diketemukan dengan personaliti agama yang berbicara dalam hampir setiap segi dengan jujur. Melempar syak dan prejudis sejauh-jauhnya, 'memberi tanpa syarat' adalah roh keikhlasan yang dapat kita rasai lewat meresapi buku ini.

Dengan begitu, ada terkilas kecenderungan umum untuk mempercayai bahawa Nik Abdul Aziz adalah satu-satunya lagi ulama yang masih berbaki; yang sedia berbicara dalam hampir setiap isu. Biarpun beralih mimbar dari serambi masjid kampung ke ruang mewah hotel Nikko, Nik Abdul Aziz tetap kelihatan konsisten menyampaikan risalah nubuwwah tinggalan Nabi S.A.W.. Lebih penting apabila beliau sentiasa bersifat 'real' tekun menserasikan Islam dengan waqi' semasa. Jika ini tidak dilakukan, beliau percaya dunia da'ie dan agamanya akan menjadi sesempit lubang jarum.

Apa yang dharapkan oleh buku ini ialah menjahit carik-carik cebisan ilmu Islam yang dilihat semakin tertinggal. Tak perlu kita berbahas sama ada keadaan ini berlaku kerana Islam itu sengaja ditinggalkan atau tidak tetapi hakikat yang nyata ialah perspektif Islam sering tidak diberikan tempat yang sentral dalam mencampuri pelbagai perbincangan yang menyingung urusan keduniaan perse. Seakan-akan sentiasa ada orang yang membisik kata-kata pemisah kepada kita berbunyi "leave the mosque to the imams and the state to the statesmen".

Dengan ini, izinkan buku ini berbicara semahunya justeru bersama ulama yang juga ahli politik ini, ada senaskah kitab petunjuk bernama Al-Quran dan sehimpun sabda dari Nabi-Nya. Ayuh diam seketika untuk bertafakur. Lihat bagaimana cermatnya seorang ulama menjahit sisa-sisa kain tamadun yang carik. Menjadikah ia sehampar permaidani contoh yang bisa dijadikan sandaran gagah bersifat alternatif?

Adakalanya buku ini kelihatan menyerang tetapi apa salahnya menyerang dalam satu perlawanan persahabatan? Menang dan kalah dalam gelanggang hujah tidak menjadi apa-apa. Bukankah kita berkawan? Kalaupun kita berbeda, biarlah ia sekadar sesi peringatan antara kita sesama kita dalam mencari apa yang original di atas nama petunjuk. Lagipun, bukankah Islam yang hakiki itu milik semua?

- Penerbit

Harga = RM13.00 (Sem) RM15.00 (Sab/Swk)
Mukasurat = 140
Karya = Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat
Penyusun = Annual Bakri Haron
Penerbit = Anbakri Publika Sdn Bhd

0 Comments:

Popular Posts

Borang Pesanan / Soalan / Pendapat

Nama:
Nombor Telefon:
Alamat Surat Menyurat:
Alamat Email:
Pesanan:

Home

IKLAN!!!

IKLAN!!!
Sticker Keyboard Arab. RM 7.00 je satu...