Pages


Petikan Hadith Kelapan, Kitab "Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama'"

Kedai Buku Tinta Ilmu, Lot 2-8-8, Tingkat 1, Pusat Beli Belah Ole-Ole, Jalan Pinang A 18/A, Seksyen 18, 40200 SHAH ALAM, Selangor.

Friday, August 15, 2008

55 Amalan Wali-Wali Allah

Sebagai seorang muslim / muslimah istimewanya sebagai seorang petugas di dalam gerakan Islam, kewajipan membersih, menyucikan jiwa (tazkiyatun nafs) dan memantapkannya adalah pra syarat untuk mencapai kejayaan menegakkan Islam di alam ini.

Proses penyucian dan pemantapan ini tidak hanya dilakukan oleh generasi mutakhir ini bahkan sejak zaman Rasulullah S.A.W. lagi.

Selain dari Al-Quranul Karim sebagai penjana kemantapan jiwa, generasi terdahulu juga telah membuktikan bahawa amalan-amalan yang telah ditinggalkan oleh Baginda Rasulullah S.A.W. telah mencerna kehidupan mereka sehingga menjadi generasi unggul.

Apakah generasi Islam kini tidak layak dan mampu memperolehi kedudukan yang sedemikian?

Jawapan yang pasti terhadap persoalan ini ialah sememangnya mereka mampu dan layak untuk mengulangi keunggulan generasi terdahulu tetapi dengan syarat mereka perlulah mengikuti jejak langkah generasi Islam terdahulu dalam usaha mencapai kejayaan sebagaimana ungkapan Imam Malik rhm :

ما صلح أخر هذه الأمة إلا بما صلح بها أولها

Maka risalah ini, Alhamdulillah telah cuba mengemukakan bentuk-bentuk amalan dan zikir-zikir yang telah menjadi amalan generasi Islam terdahulu.

Semoga para pembaca budiman turut mengambil manfaat dari risalah ini dan semoga Allah Ta'ala sentiasa memberkati hidup kita.

- Dr. Abdul Aziz Bin Hj. Hanafi

Harga = RM8.00
Mukasurat = 118
Penyusun = Ustaz Hanif Bin Hj. Ghazali
Penerbit = Madrasah Zubaidiyah

0 Comments:

Popular Posts

Borang Pesanan / Soalan / Pendapat

Nama:
Nombor Telefon:
Alamat Surat Menyurat:
Alamat Email:
Pesanan:

Home

IKLAN!!!

IKLAN!!!
Sticker Keyboard Arab. RM 7.00 je satu...