Pages


Petikan Hadith Kelapan, Kitab "Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama'"

Kedai Buku Tinta Ilmu, Lot 2-8-8, Tingkat 1, Pusat Beli Belah Ole-Ole, Jalan Pinang A 18/A, Seksyen 18, 40200 SHAH ALAM, Selangor.

Friday, December 25, 2009

Petunjuk Sepanjang Jalan

Dia menerima hukuman itu dengan tenang. Sedikit pun dia tidak takut atau terkejut bila Mahkamah Khas Tentera Mesir menjatuhkan hukuman gantung hingga mati.

"Mati Syahid", katanya perlahan dan sempat pula menguntum senyum kepada mereka yang bertanya tentang hukuman yang akan diterimanya. Itulah As-Syahid Syed Qutb yang akhirnya terkulai di tali gantung pada awal tahun 1965, setelah bertahun-tahun berjuang menegakkan kebenaran Allah.

Beliau ialah seorang sasterawan yang berjuang menegakkan kebenaran dengan penanya. Sebagai anggota pertubuhan Ikhwanul Muslimin, beliau tidak merasa takut atau ragu-ragu mengkritik para pemimpin yang bertentangan dengan kehendak Allah.

Terlalu tajam penanya; sehingga pihak pemerintah merasa bimbang dan mengambil tindakan untuk memberhentikannya dari menulis. Maka pada tahun 1945, Qutb telah ditangkap dan terpaksa merengkok di penjara selama 15 tahun atas tuduhan menyertai komplot untuk membunuh Presiden Jamal Abdul Nasser.

Tetapi mengurungnya di dalam penjara tidak bererti menamatkan perjuangannya. Buku-buku yang ditulisnya tersebar luas bukan sahaja di negara-negara Arab malah di seluruh dunia. Tulisannya diterjemahkan dalam berbagai bahasa.

Petunjuk Sepanjang Jalan adalah salah satu dari buah-buah tangannya yang berani. Buku dari judul asal 'Ma'alim Fi-Tariq' ini, mendedahkan segala kepincangan yang dihadapi oleh umat Islam masa kini, gejala-gejala yang boleh meruntuhkan umat dan berbagai penyelewengan yang amat bertentangan dengan landasan Allah.

- Penerbit

KANDUNGAN

- Ringkasan Riwayat Hidup Syed Qutb
- Petunjuk Sepanjang Jalan
- Generasi Al-Quran Yang Unik
- Tabiat Program Al-Quran
- Masyarakat Islam - Pertumbuhan Dan Ciri-Cirinya
- Jihad Di Jalan Allah
- La Ilaha Illallah Panduan Hidup
- Undang-Undang Universal
- Islam Ialah Tamaddun
- Konsep Islam Terhadap Kebudayaan
- Akidah: Rupabangsa Muslim
- Jaraknya Jauh
- Keagungan Iman
- Inilah Jalannya
- Sajak Syed Qutb Yang Terakhir

Harga = RM15.00
Mukasurat = 210
Penulis = Asy-Syahid Syed Qutb
Penerbit = Crecent News (K.L) Sdn. Bhd.

0 Comments:

Popular Posts

Borang Pesanan / Soalan / Pendapat

Nama:
Nombor Telefon:
Alamat Surat Menyurat:
Alamat Email:
Pesanan:

Home

IKLAN!!!

IKLAN!!!
Sticker Keyboard Arab. RM 7.00 je satu...