Pages


Petikan Hadith Kelapan, Kitab "Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama'"

Kedai Buku Tinta Ilmu, Lot 2-8-8, Tingkat 1, Pusat Beli Belah Ole-Ole, Jalan Pinang A 18/A, Seksyen 18, 40200 SHAH ALAM, Selangor.

Monday, September 1, 2008

Hukum Jampi Dan Pakai Tangkal

Perbahasan tentang azimat dan tangkal mempunyai kaitan rapat dengan sifat Allah. Ini kerana sifat-sifat kesempurnaan Allah menegaskan bahawa: pergantungan dan tawakkal yang mutlak hanya kepada Allah. Dengan sebab itu, azimat dan tangkal tidaklah diizinkan dengan sewenang-wenangnya.

Azimat dan tangkal ini bermacam-macam. Ada yang dibuat dari benda yang kecil seperti jarum, rambut, pecahan kaca dan lain-lain, lalu dibungkus dengan kain merah atau hitam sebesar kotak mancis atau lebih kecil.

Tangkal misalnya, dengan memakaikan kalung hitam pada anak kecil, dengan keyakinan bahawa kalung hitam itu boleh menolak penyakit cacing. Ada pula yang memotong kepala kerbau, kemudian kepala kerbau ini dibuang di tengah lautan supaya selamat jika mencari ikan di laut.

Ada lagi, waktu memotong hujung kemaluan si anak, di luar rumah dipotong pula ayam sampai putus lehernya, dan kepala ayam ini dicampakkan ke atas atap rumah. Maksudnya supaya anak yang disunat selamat dan tidak sakit-sakit. Inilah contoh azimat dan tangkal yang sangat dicela oleh Rasulullah S.A.W.

Buku ini ditulis dengan harapan dapat menjawab persoalan tangkal azimat berkaitan dengan hukum dan juga perlaksanaannya.

- Pengarang

Harga = RMM10.00
Mukasurat = 64
Pengarang = Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Pensyarah Kanan Uniti)
Penerbit = Darul Fuqaha Enterprise

0 Comments:

Popular Posts

Borang Pesanan / Soalan / Pendapat

Nama:
Nombor Telefon:
Alamat Surat Menyurat:
Alamat Email:
Pesanan:

Home

IKLAN!!!

IKLAN!!!
Sticker Keyboard Arab. RM 7.00 je satu...