Pages


Petikan Hadith Kelapan, Kitab "Empat Puluh Hadith Kelebihan Ilmu Dan Ulama'"

Kedai Buku Tinta Ilmu, Lot 2-8-8, Tingkat 1, Pusat Beli Belah Ole-Ole, Jalan Pinang A 18/A, Seksyen 18, 40200 SHAH ALAM, Selangor.

Wednesday, September 24, 2008

Hak Muslim Dan Bukan Muslim Dalam Negara Islam

Individuliti (keperibadian) seseorang dalam negara Islam adalah sesuatu yang jelas dan diakui serta tidak diganggu-gugat. Ia (individu) membantu dan bekerja untuk keutuhan dan kebaikan negara. Begitu juga negara, ia bersaha untuk mengekalkan individualiti dan kebaikannya demi berkekalan dan kebaikan. Kedua-duanya (individu dan negara) saling berhajat antara satu sama lain. Oleh itu tidak ada pertentangan dan percanggahan di antara kedua-duanya dan tidak ada untungnya kepada salah satu untuk memusuhi pihak yang satu lagi. Cuma keadaan seperti itu kadang-kadang berlaku ketika salah satu pihak menyeleweng daripada jalan Islam yang sepatutnya mereka ikuti.

Oleh itu, individu dalam negara Islam menikmati keseluruhan haknya yang diperakui oleh Islam. Ini kerana setiap perkara yang diperakui oleh Islam, juga diperakui oleh negara Islam. Seterusnya, individu dapat menikmati seluruh haknya adalah jaminan terbesar demi mengekalkan kestabilan negara Islam serta mampu merealisasikan matlamat-matlamatnya.

Oleh itu negara mestilah memastikan individu-individu dapat menikmati hak-hak mereka sebagaimana yang mereka ingini. Tidak ada maslahat (keuntungan) sama sekali bagi negara untuk merampas hak-hak ini, kerana negara ditegakkan untuk membolahkan setiap individu hidup dalam kehidupan Islam. Di antara sebab utama yang mendorong mereka hidup dalam kehidupan Islam ialah mereka menikmati hak-hak mereka dan lebih daripada itu, negara hendaklah mendorong mereka ke arah menggunakan hak-hak tersebut.

Untuk memudahkan perbahasan, kami akan membahagikan hak-hak yang dinikmati oleh setiap individu dalam negara kepada dua bahagian : Hak-hak politik dan hak-hak umum. Kami akan memperkatakannya dalam fasal yang berasingan.

- Penulis

KANDUNGAN

Fasal 1: HAK-HAK POLITIK BAGI SEMUA INDIVIDU
- Maksud Hak-hak Politik
- Pertama: Hak Memilih
- Kedua: Hak Diminta Pendapat (Mesyuarat)
- Ketiga: Hak Pengawasan Dan Kesannya
- Keempat: Hak Perlucutan
- Kelima: Hak Pencalonan
- Keenam: Menjawat Jawatan Umum

Fasal 2: HAK-HAK UMUM BAGI INDIVIDU
- Takrif Hak-hak Umum
- Pertama: Persamaan
- Kedua: Kebebasan
- 1. Kebebasan Individu
- 2. Kebebasan Beraqidah dan Beribadat
- 3. Kehormatan Tempat Tinggal
- 4. Kebebasan Bekerja
- 5. Kebebasan Memilik
- 6. Kebebasan Befikir dan Bersuara
- 7. Hak Ilmu
- 8. Hak Individu Untuk Ditanggung Oleh Negara

Harga = RM4.80
Mukasurat = 91
Penulis = Dr. Abdul Karim Zaidan
Penterjemah = Sidang Penterjemah Pustaka Salam
Penerbit = Pustaka Salam Sdn Bhd

0 Comments:

Popular Posts

Borang Pesanan / Soalan / Pendapat

Nama:
Nombor Telefon:
Alamat Surat Menyurat:
Alamat Email:
Pesanan:

Home

IKLAN!!!

IKLAN!!!
Sticker Keyboard Arab. RM 7.00 je satu...